Factuur wordt niet betaald
Mijn factuur wordt niet betaald. Wat nu?
Bijna iedere ondernemer krijgt er wel eens mee te maken: wanbetalers. Heel vervelend, want het kost je geld, tijd én energie. Soms kan het er zelfs voor zorgen dat je zelf niet meer aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Gelukkig kun je wel stappen zetten als je factuur niet betaald wordt:
- Verkoop je openstaande facturen met factoring
- Ga in gesprek met niet-betalende klanten
- Pas je leveringsvoorwaarden aan
- Stuur een aanmaning
- Schakel een incassobureau in
Voorkom met factoring problemen bij niet betalende klanten
Als ondernemer wil je je richten op je (groei)ambities en geen kopzorgen hebben over wanbetalers. Factoring kan je dan helpen. Het idee? Je draagt een factuur of je hele debiteurenbestand over aan een factoringmaatschappij. Via hen krijg je direct betaald of krediet verstrekt (op basis van het openstaande saldo). Goed om te weten: het debiteurenrisico is vervolgens voor rekening van de factoringmaatschappij. Betaalt een klant niet? Dan krijg jij toch je geld.
Pas de leveringsvoorwaarden aan voor niet betalende klanten
Neem de volgende zaken sowieso op in de leveringsvoorwaarden:
Een betaaltermijn:
Zorg dat je een betalingstermijn opneemt in je leveringsvoorwaarden (dit kan voor zowel particuliere als zakelijke klanten). De meeste bedrijven en organisaties hanteren een betalingstermijn van 30 dagen. Je kunt ook een afwijkende betaaltermijn afspreken, bijvoorbeeld 14 dagen.
Spreid betalingen:
Factureer je grote bedragen in één keer, bijvoorbeeld bij een groot project? Dan kun je deelbetalingen of vooruitbetalingen overwegen. Handig, want zo weet je snel meer over het betaalgedrag van je klant. En daar kun jij je gedrag vervolgens weer op aanpassen. Ook heb je sneller de beschikking over je geld. Daardoor blijft je werkkapitaal op peil.
Beloon snelle betalers:
Belonen is beter (en leuker) dan straffen. Betaalt je klant snel? Dan kun je een kleine korting geven. Je zorgt er zo voor dat je sneller je geld tot je beschikking hebt, dat is positief voor de cashflow van je bedrijf.
Betaalt je klant nog steeds niet? Stuur een aanmaning
Helaas, nog steeds geen geld op je rekening? Stuur dan een aanmaning waarin je de afnemer in gebreke stelt. Laat weten dat je het niet eens bent met de onbetaalde factuur en geef je klant een laatste betaalkans. Voeg een redelijke betaaltermijn toe aan de aanmaning. Zo krijgt je klant wat ruimte om de zaken te regelen of te onderhandelen. Een termijn van 2 weken is gebruikelijk.
Nog een tip: verstuur een aanmaning altijd aangetekend. Zo heb je namelijk bewijs dat je een redelijke betaaltermijn hebt geboden.
Wil je klant niet betalen? Schakel een incassobureau in
Helpt de aanmaning niet? Dan kun je een incassobureau inschakelen. Het bureau controleert eerst of het gaat om een dispuut (een conflict over levering) en vraagt je om facturen, herinneringen en overige communicatie aan te leveren. Daarna probeert het incassobureau het openstaande bedrag voor je te innen.
Wij staan voor je klaar
Wil je meer weten over factoring? Onze ervaren professionals zijn kind aan huis in het mkb. Ze helpen je graag verder en geven advies op maat.