Financieel fit en gezond 2023 met dit abc’tje

Met de start van het nieuwe jaar 2023 kunnen we stellen dat onzekerheid over de situatie in Oost-Europa blijft. En over de gevolgen voor burgers en bedrijven ook. Daarnaast worden per 1 januari ook nieuwe wetten en regels van kracht. Het algemene vertrouwen onder ondernemers in de industrie neemt volgens het CBS desondanks toe. 

Zal dit optimisme doorzetten in de rest van het jaar en ook overslaan naar andere sectoren? Wie het weet mag het zeggen! Het ‘normale’ leven lijkt nog steeds niet voor iedereen binnen handbereik. Misschien moeten wij ons beeld van wat ‘normaal’ is in 2023 drastisch gaan bijstellen.  

Hoe gaan we om met 2023?

Een groot deel van de Nederlandse bedrijven verwacht de komende maanden een grotere bedrijvigheid. Wel zijn er nog zorgen over de orderpositie, de voorraden, kosten van energie en de arbeidsmarkt. Er blijft een gevoel van onzekerheid, zowel bij ondernemers als hun medewerkers. 16 januari is de jaarlijkse ‘Blue Monday’. Hoe kom jij goed over de ‘January Blues’ heen? Hoe zorg je ervoor dat 2023 in het teken staat van financieel fit worden én blijven? Omdat we het graag eenvoudig maken, of zoals wij zeggen “As simple as abc”, hebben we een abc’tje dat kan helpen.

1. Acceptabele doelen stellen

Voor elk mkb-bedrijf is het goed om doelen te stellen, heel goed zelfs! Zorg er echter wel voor dat de doelen realistisch zijn. Onhaalbare doelen zorgen voor teleurstelling. Zeker in deze onzekere tijden is het daarnaast goed om tussentijdse evaluaties in te plannen. Hierdoor kun je als bedrijf je doelen tussentijds bijstellen, indien nodig.

Net zoals het voor ons als persoon motiverend werkt om doelen te halen, werkt het ook binnen bedrijven en met medewerkers. Door bijvoorbeeld meerdere kleine doelen te stellen die samen bijdragen aan één groot doel, kun je meerdere succesmomenten beleven. Komt het behalen van een van de doelen in zicht, dan zul je merken dat de medewerkers nog een tandje bijzetten om het doel succesvol te behalen.

2. Blijf bewegen

De markt is continu in beweging. Voor mkb’ers is het dan ook van groot belang om ook in beweging te blijven. Ze zeggen niet voor niets: “Stilstand is achteruitgang”. Bij kleine bewegingen in de markt, beweegt een onderneming vaak automatisch een beetje mee. Maar zodra de bewegingen groter worden moet je er actief op sturen. 

Ben je vast komen te staan, dan is het hard werken om een organisatie weer in beweging te krijgen. Probeer daarom niet alleen persoonlijk, maar ook met je bedrijf in beweging te blijven. Werk aan het dienstenaanbod, zorg voor voldoende scholing en houd niet alleen jouw kennis, maar ook die van je medewerkers up-to-date. 

3. Continu communiceren

Communicatie is één van de meest essentiële onderdelen van het runnen van een bedrijf. Niet alleen is het belangrijk om te weten hoe het met je personeel gaat en wat er daar leeft. Het is minstens zo belangrijk om in goed contact te blijven met je klanten en leveranciers. Ook het afgelopen jaar hebben mkb’ers weer voor ongekende uitdagingen gestaan.

Door goede afspraken te maken met klanten en leveranciers is een groot deel deze periode goed doorgekomen. We kennen helaas ook genoeg verhalen van mkb’ers die de grootste moeite hebben en dit niet hebben besproken met klanten en leveranciers. De geboden opties zijn daardoor zichtbaar beperkter, dan wanneer de communicatie wel op peil was geweest. Blijf dus communiceren, zowel in goede als mindere tijden!

Een eenvoudig abc-tje

Kortom: Acceptabele doelen stellen, Blijven bewegen en Continu communiceren zijn 3 belangrijke stappen op weg naar zakelijk financieel fit en gezond worden en blijven. 

 

Antoinette Dorrestein

Marketing Manager bij abcfinance