Hoe factoring Nike heel wat kopzorgen (én geld) had bespaard…

Wist u dat de Nike swoosh, één van de bekendste logo’s ter wereld, voor slechts 35 dollar ontworpen is? En dat het bedrijf bijna ‘Dimension Six’ had geheten? Zomaar een paar leuke wetenswaardigheden uit het boek ‘Shoe dog’, geschreven door Phil Knight, de oprichter van Nike.

We vroegen Herman Jansen zijn favoriete boekentitels te delen en alvast een boekentip mee te geven voor de aankomende zomerweken. In deze aflevering vertelt hij over ‘Shoe Dog'.

"Het boek heeft mij enorm gefascineerd vanuit zakelijk oogpunt. Want het is vooral een verhaal over ondernemerschap. Risico’s nemen. En hoe belangrijk goede financiering is. Het bedrijf is ondanks zijn mooie groei in de beginjaren, namelijk een paar keer bijna failliet geweest. Nike zou in mijn ogen hét ultieme voorbeeld geweest zijn van geslaagde factoring... "

Hoe financier je de groei van morgen?

Financieringsproblemen. Het is aan veel mensen lastig uit te leggen dat je hiermee te kampen hebt als je een startend bedrijf hebt dat jaar in, jaar uit groeit. Hoe kan dat nou? Er zit toch een gezonde winstmarge op de producten? En de omzet gaat door het dak!? Vooral in de fashion industrie zien we dit probleem met enige regelmaat. Het heeft alles te maken met investeringen die gedaan moeten worden. En met werkkapitaal. 

Lees je het verhaal van Nike, dan gaan alle alarmbellen rinkelen. Het probleem was niet dat ze slecht betalende afnemers hadden. Of dat er voorraden bleven liggen. Het probleem was dat er vandaag geld nodig was om de groei van morgen te bewerkstelligen. Om nieuwe voorraden te bestellen. Om aan de ontwikkeling te werken van nieuwe producten. In het begin heeft Phil daarom flink moeten leuren met zijn bedrijf. Waarbij zijn moeder, na enige discussie met zijn vader, hem meermalen uit de brand hielp. En hoe mooi is het om te lezen dat de allesbehalve welvarende ouders van één van zijn eerste medewerkers, hun spaarcenten trokken en zo aandeelhouder werden. Het leverde in de eerste twee decennia een structureel gevecht op met banken. Met financieringsmaatschappijen. En hier had factoring, of beter gezegd full service factoring, uitkomst kunnen bieden.

 

Factoring is een vorm van debiteurenfinanciering. Waarbij openstaande facturen van bijvoorbeeld groothandels of winkels aan een factoringmaatschappij worden verkocht. En het (mode)merk beschikt binnen 24 uur over 90% van de factuurwaarde. Het grootste voordeel? Verbeterde liquiditeit. De onderneming heeft gelijk werkkapitaal tot de beschikking. Daarnaast groeit de financiering mee met de omzet. En dat is vooral voor groeiende bedrijven een zegen. Men kan zo de productie van bestaande producten opvoeren of werken aan de ontwikkeling van nieuwe items.  Daarnaast kan de onderneming, doordat men door de verbeterde liquiditeit sneller rekeningen kan betalen, betalingskortingen bedingen bij leveranciers. 


Omdat er nog wel eens misverstanden over ontstaan, is het misschien nog wel aardig om te vertellen, dat Nike totaal geen baat had gehad bij American Factoring. Al doet de naam misschien anders vermoeden. Bij deze vorm van factoring gaat u namelijk een kortlopende samenwerking aan met een financieringsmaatschappij. Per factuur. Omdat dit ad hoc werk is en men zich in veel gevallen niet kan beroepen op eerdere ervaringen (lees: kennis en cijfers van het specifieke bedrijf), zullen de kosten veel hoger uitvallen. Simpelweg omdat het om meer tijd vraagt van de financieringsmaatschappij om zich in zo’n zaak vast te bijten. En daarvoor al snel een vergoeding rekent van 5-6%. Met andere woorden, een éénmalige, relatief dure oplossing voor een specifiek probleem. En dat was bij Nike niet het geval. 
 

Hard werken is een noodzaak, een goed team is essentieel

Het boek bevat geweldige quotes en na ruim 35 jaar ondernemerschap en werken in factoring deel ik veel van zijn meningen op persoonlijk en zakelijk gebied. ‘Hard werken is een noodzaak, een goed team is essentieel, vastberadenheid en verstand zijn onmisbaar’, zegt Phil.  


Hij wil zijn ervaringen delen en de ups en downs, om anderen te inspireren en gerust te stellen. En ze vooral een halt toe te roepen om na te denken over hoe ze de aankomende veertig jaar willen doorbrengen. Mooi dat hij vooral de jongere generatie aanspoort om hun roeping te zoeken, zelfs al heb je hier nog geen idee van zorg dat je deze vindt, zegt hij. Want zo zegt Phil; “als je je roeping volgt, is vermoeidheid beter te verdragen, zullen teleurstellingen je brandstof zijn en zal de euforie zijn zoals je die nog nooit hebt meegemaakt“. 

Bij het lezen van sommige hoofdstukken had ik Phil in die tijd goede adviseurs toegewenst. Niemand kon Phil echt de juiste richting opsturen. En dat is misschien ook wel goed geweest. Phil deed het op zijn manier, had een bepaalde managementstijl, liet mensen vrij. Maar daardoor duurde sommige processen en beslissingen wel ontzettend lang. Het had in een kortere tijd misschien al eerder winstgevend kunnen zijn. Phil handelde naar zijn onderbuikgevoel. 


Zoals u weet is het uiteindelijk goed gekomen met Nike. Een gang naar de beurs in 1980 maakte een eind aan de 18 jaar durende, structurele zweet-in-de-handen cash flow tekorten. De aandeelhouders werden multimiljonair. Had Phil me maar gebeld…
 

Herman Jansen

Manager Sales Factoring bij abcfinance
[ Utrecht - Factoring & Collections ]  

+31 (0)6 55 94 00 70  

Hard werken is een noodzaak, een goed team is essentieel, vastberadenheid en verstand zijn onmisbaar.

Als je je roeping volgt, is vermoeidheid beter te verdragen, zullen teleurstellingen je brandstof zijn en zal de euforie zijn zoals je die nog nooit hebt meegemaakt.

[Phil Knight - Oprichter Nike]