Meet the abcfinance family

De gezichten achter abcfinance

Bij abcfinance kijken we verder dan alleen naar de cijfers. Maatwerk is immers mensenwerk. We maken daarom graag persoonlijk kennis met onze klanten. Maar we kunnen ons ook goed voorstellen dat u benieuwd bent met wie u zaken doet. Maak daarom in deze serie 'de gezichten achter abcfinance' kennis met onze professionals. Met vandaag aan het woord: Inge Baten Smit [HR -  Management Assistent].

 

1. Hi Inge, je bent management assistent bij abcfinance. Vertel, hoe ziet jouw werkdag eruit?

“Dat is gelukkig heel divers. Vanochtend was ik bijvoorbeeld met de kickoff van de abc@cademy bezig. De abc@cademy zijn we momenteel bij alle teams aan het introduceren door middel van presentaties. Ik ondersteun daarbij door toelichting te geven op het Goodhabitz programma. In de ochtend heb ik met de desbetreffende manager de kick-off voorbereid, en vervolgens de kickoffs daadwerkelijk gegeven met de manager. 

De kick-off gebeurt met een manager van een specifiek team. Dat doen we in teams van 4 of 5 personen om de presentatie concreet te maken. Zo heb ik bijvoorbeeld met de Manager Sales Direct Marc Hoefakker aan twee sales teams de training gegeven, en met de Manager Risk & Operations aan twee van zijn teams.”  

2. Wat vind jij het leukste aan je werk?

“Om mensen te motiveren, om ze mee te krijgen en enthousiast te maken over de plannen die we maken en de dingen die we doen. Mensen betrokken houden. Enerzijds heb ik best een solistische functie in de ondersteuning naar het management toe, maar anderzijds ben ik ook de oren en ogen van abcfinance. Dat is nu wel wat uitdagender. Ik moet weer vaker even iemand bellen om één op één te kijken hoe het met iemand gaat. Maar juist het persoonlijke contact in context met beleid vind ik heel erg leuk.”

3. Wat is er in je werk veranderd sinds de corona uitbraak?

“Je ziet elkaar natuurlijk niet meer face-to-face. Dat is wel een uitdaging en een verandering. Je mist elkaar op de werkvloer. Normaal sta je even bij het koffieapparaat met elkaar en nu sta in je eigen keuken naast je koffieapparaat met je partner. We bellen elkaar nu heel erg veel. Dat zorgt voor een grote mate van betrokkenheid. 

4. abcfinance heeft recent de abc@cademy gelanceerd voor haar medewerkers. Wat houdt dat precies in en wat is jouw rol hierin?  

“De abc@cademy is een programma om collega’s te faciliteren in hun ontwikkeling. Het bevat onder andere een onboarding traject, cursussen en opleidingen. Zodat medewerkers zich functioneel én persoonlijk verder kunnen ontwikkelen. abcfinance wil namelijk continue verbeteren, op een hoger level acteren. Hiervoor hebben we eerst onze missie en onze kernwaarden opgesteld: 

•    Samenwerken
•    Openheid
•    Gepassioneerd zijn 
•    Vertrouwen


Met een externe HR adviseur hebben we een plan opgesteld om de kernwaarden in te bedden in onze organisatie. We zijn begonnen met werkgroepen voor iedere kernwaarde specifiek. Belangrijk voor ons was om iedere medewerker hierin te betrekken, zo wordt de filosofie daadwerkelijk geadopteerd.

Het mooie is dat we met 40 mensen hier werken in Eindhoven, dan kun je ook echt slagen maken. Bij een grote corporate duurt het natuurlijk langer om zulke veranderingen door te voeren.”
 

5. Vind je dat abcfinance in werkwijze en cultuur verschilt van andere bedrijven?

“Ja, ik vind van wel. abcfinance is heel erg gegroeid de afgelopen jaren. In 2013 waren we met 15 werknemers nu telt het team inmiddels 40 personen. De laatste jaren hebben we veel jonge mensen aangenomen waardoor je meteen een andere cultuur krijgt. De vrijdagmiddagborrel is niet meer alleen op kantoor in de kantine, maar wordt voortgezet in de stad. Dat zijn hele leuke dingen. 
Persoonlijk heb ik ook ervaren: laat zien wie je bent en zet je 200% in, persoonlijke ontwikkeling komt dan vanzelf. Dat heeft geen bewust doel om op korte termijn door te groeien, maar het laat wel zien dat we kwalitatief groeien. Dat vind ik heel mooi bij abcfinance.” 

6. Als je vooruit probeert te kijken, waar zie je jezelf en abcfinance over 5 tot 10 jaar?

“Ik hoop dat we vooral een digitale slag hebben gemaakt. Er zijn zoveel mooie digitale oplossingen, dat kan een hele mooie samenwerking zijn met onze mensen. Ik hoop ook dat er dan één abcfinance in Nederland staat. Nu voelt het af en toe nog als twee eilanden met betrekking tot de twee kantoren die abcfinance in Nederland telt. Een grote naamsbekendheid met mooie persoonlijke toegevoegde waarde.”

7. Wat mogen we nog meer van jou weten?

Wat staat er niet op jouw LinkedIn profiel, maar zegt wel veel over jou?  “Ik houd van reizen. Ben bijvoorbeeld in het prachtige Belize geweest. En in Mexico. En ik word blij van Nederlandse artiesten en muziek zoals Tino Martin.” 

Inge Baten Smit

HR - Management Assistent  bij abcfinance
[ Eindhoven - Leasing ]

+31 (0)40 - 239 30 61

Je moet makkelijk kunnen praten en het hebben van een stukje inlevings- vermogen is ook belangrijk. Je moet vertrouwen krijgen van je collega’s. En dat krijg je niet in een keer maar dat moet je verdienen. Daar moet je iedere dag opnieuw aan werken.

[Inge Baten - Smit I HR - Management Assistent]