Veelgestelde vragen over leasing

Leasing is voor veel bedrijven een aantrekkelijke manier om bedrijfsmiddelen aan te kunnen schaffen. Wil je weten welke leasevorm geschikt is voor jouw bedrijf, of heb je een andere vraag? Kijk dan hieronder bij onze veelgestelde vragen. Zit het antwoord op jouw vraag hier niet bij? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

  • Wie kan bij abcfinance bedrijfsmiddelen leasen?
    abcfinanceis gespecialiseerd in financiële oplossingen voor het mkb. We richten ons hierbij op bedrijven in alle sectoren die tenminste twee jaar bestaan.
  • Welke bedrijfsmiddelen kan ik bij abcfinance leasen?
    abcfinance financiert in principe alle bedrijfsmiddelen die bestemd zijn voor zakelijk gebruik. Denk aan horeca-apparatuur, heftrucks, landbouwmachines, bedrijfswagens, kantoormeubilair en computers. Bij de keuze van je bedrijfsmiddel bent je niet gebonden aan een bepaald merk. Met abcfinance lease je merkonafhankelijk. Dat vinden wij vanzelfsprekend. Als ondernemer weet je zelf het beste wat je bedrijf nodig heeft.
  • Kan een gebruikt bedrijfsmiddel ook worden geleased?
    Dat kan zeker. Gebruikte bedrijfsmiddelen zijn voordelig en duurzaam. Bij ons kun je dus, naast nieuwe, ook jonggebruikte bedrijfsmiddelen leasen. Als je jonggebruikte objecten leaset, is de looptijd afhankelijk van de leeftijd van het object. 
  • Word ik eigenaar van het geleasede object of bedrijfsmiddel?
    Dat hangt af van de leasevorm die je kiest. Bij financial lease ben je meteen economisch eigenaar. Na betaling van de laatste termijn ben je ook juridisch eigenaar. Bij operational lease is dat niet het geval. Hier is in feite sprake van een huurovereenkomst.
    Zie voor meer uitleg hieronder: Wat is het verschil tussen financial lease en operational lease?
  • Wat is het verschil tussen operational lease en financial lease?
    Financial lease is in feite een lening. Het aangeschafte bedrijfsmiddel is daarbij het ‘onderpand’ voor abcfinance. Wij betalen het middel dat je wil leasen namens jou aan de leverancier. Je wordt dan meteen economisch eigenaar van het bedrijfsmiddel. Het bedrijfsmiddel komt dan ook op je balans. Maar pas na betaling van de laatste leasetermijn ben je ook juridisch eigenaar. De maandtermijnen bestaan uit aflossing en rente. Kijk hier voor veelgestelde vragen over financial lease.

    Bij operational lease is sprake van een huurovereenkomst. De leasemaatschappij, bijvoorbeeld abcfinance, koopt het bedrijfsmiddel dat je nodig hebt en is dus zowel juridisch als economisch eigenaar. Jij huurt het bedrijfsmiddel daarna bij abcfinance. Daarom staat het bedrijfsmiddel niet op je balans. Dat kan voordelig zijn. Als de leaseovereenkomst is afgelopen, kun je het bedrijfsmiddel blijven huren, overnemen of inleveren. Je maandelijkse leasebedrag bestaat uit afschrijvingskosten, financieringskosten, administratie- en managementkosten.
  • Wat is het minimumbedrag dat ik kan leasen bij abcfinance?
    Bij abcfinance is leasen al mogelijk vanaf een netto aankoopprijs van €10.000. Je kunt bij ons dus ook financieren bij kleine(re) investeringen.
  • Wanneer moet ik mijn leasebedrag betalen?
    De leasebetalingen worden maandelijks vooraf geïncasseerd (via sepa). Incasseren vindt plaats op een vaste vervaldatum. Welke dat is hangt af van de afleveringsdatum van het object.
  • Zijn er naast mijn leasetermijnen nog meer kosten? 
    Bij alle objecten die via abcfinance gefinancierd worden, is een verzekering verplicht. Als je zelf geen verzekering hebt, zorgt abcfinance daarvoor. Degene die het object leaset, betaalt de premie. Het hangt af van de aankoopprijs hoe hoog die premie is. Ook moet je voor alle leasecontracten administratiekosten betalen. 
  • Kan ik mijn leaseovereenkomst verlengen?
    Onder bepaalde voorwaarden is een contractverlenging mogelijk. 
  • Kan ik de leaseovereenkomst beëindigen tijdens de looptijd?
    In principe kun je niet tussentijds de leaseovereenkomst beëindigen. Maar we denken graag met je mee. Als er iets gebeurt waardoor het noodzakelijk is om de overeenkomst voortijdig te beëindigen, dan kan dat.

Ik heb interesse in financial lease (btw)

  • Wat is financial lease (btw)?
    Bij financial lease kun je uiteindelijk eigenaar worden van het bedrijfsmiddel dat je leaset. Bij abcfinance kun je kiezen voor financial lease btw. Dat komt omdat er bij ons iets speciaals aan de hand is: de btw betaal je niet over het totaalbedrag (zoals bij veel andere leasemaatschappijen), maar over de leasetermijnen. Dit betekent dat je de btw niet in één keer vooraf hoeft te betalen, maar iedere maand een deel. De btw kun je vervolgens terugvorderen.
  • Voor wie is deze leasevorm geschikt?
    Voor iedere ondernemer in Nederland die btw kan terugvorderen. Kun je dit niet? Dan kun je beter voor een andere leasevorm kiezen.
  • Wat is het verschil tussen financial lease (btw) en operational lease?
    Als je kiest voor financial lease word je uiteindelijk eigenaar van het bedrijfsmiddel. Dat is dan ook de meest voorkomende vorm van leasen. Je kunt ook kiezen voor operational lease. Dan blijft abcfinance de eigenaar van het bedrijfsmiddel. Die leasevorm is dus te vergelijken met huren.
  • Welke bedrijfsmiddelen kan ik leasen?
    Je kunt allerlei verschillende bedrijfsmiddelen leasen bij abcfinance. Van kantoormeubels tot productiemachines en van bedrijfswagens tot horeca-apparatuur. Voorbeelden zijn: aanhangwagens, heftrucks, graafmachines, kettingzagen, fornuizen, koffiemachines, computers, bureaustoelen, tractoren, hakselaars en geluid- en lichtinstallaties. Hier vind je een overzicht. Wil je iets anders leasen? Neem dan contact met ons op. Doordat abcfinance volledig merk- en bankonafhankelijk werkt, maak jij de keus voor het merk, de uitvoering, de opties en de leverancier.
     
  • Hoe verloopt het leasetraject?
    Nadat je contact opgenomen hebt met abcfinance bespreekt een van onze adviseurs met jou wat je wil leasen, voor hoe lang, wat de leaseprijs is en of je eigen geld inbrengt. Daarna beoordelen wij of het krediettechnisch ook kan. Zo ja, dan bieden we een voorlopig leasevoorstel. Ben je akkoord met de voorwaarden? Dan volgt het identificatieproces. Dat wil zeggen dat we de identiteit vaststellen van de vertegenwoordiger van jouw ondernemer (dit kun je dus ook zelf zijn). Net als iedere financiële instelling moeten aan die wetgeving voldoen. Zo blijven we een betrouwbare partner. Tot slot ontvang je (digitaal) het definitieve leasecontract en uiteraard het bedrijfsmiddel dat je leaset. Dit proces ronden we snel af. Dat kan zelfs al binnen een week.
     
  • Wat zijn de voordelen van financial lease (btw)?
    Met lease kun je investeren in een bedrijfsmiddel dat je nú nodig hebt. Je hoeft niet te sparen om een duur bedrijfsmiddel aan te schaffen. Bovendien houd je meer geld over voor andere zaken in je onderneming of voor een buffer. Leasen biedt zekerheid én flexibiliteit. Met financial lease betaal je iedere maand hetzelfde bedrag en kun je uiteindelijk eigenaar worden van het bedrijfsmiddel. Wil je het uiteindelijk liever inruilen? Dan kan dat bij een nieuwe lease eenvoudig gecombineerd worden. Ook voordelig aan deze leasevorm: je hoeft de btw over het product niet vooraf te betalen en dan terug te vorderen. Je betaalt per maand een deel.
  • Staan de maandelijkse betaaltermijnen vast?
    Ja, zo weet je iedere maand waar je aan toe bent. Wel kun je in je betaalplan rekening houden met piekmomenten in bepaalde seizoenen (en dus schommelingen in inkomsten).
  • Kan ik een deel van het bedrijfsmiddel kopen en een deel leasen?
    Je kunt bij leasen een deel van je eigen geld inbrengen. Daardoor wordt het leasebedrag per maand lager.
  • Word ik eigenaar van het geleasete product?
    Bij financial lease (btw) kun je (als je dat wil) aan het eind van het leasecontract eigenaar van het bedrijfsmiddel worden.
  • Welke informatie heeft abcfinance van me nodig?
    Naast de specificaties over het product dat je van wil lezen, hebben we deze gegevens van je nodig:
    • Je contactgegevens
    • Je KVK-nummer
    • Je IBAN, btw-nummer en facturatiemailadres
    • In sommige gevallen: financiële gegevens zoals jaarrekeningen of een begroting

Ik heb al voor financial lease btw gekozen

  • Waarom betaal ik btw over de leasetermijnen?
    Bij deze leasevorm betalen wij (abcfinance) de btw op het bedrijfsmiddel, zodat jij dit niet vooraf in één keer hoeft te betalen. Je betaalt dan iedere maand een deel van de btw. Die kun je vervolgens terugvorderen.
  • Wat gebeurt er met mijn aanbetaling?
    De aanbetaling wordt op de eerste factuur verwerkt en belast met btw. Dit bedrag wordt meteen afgelost op de lease en verlaagt dus je maandelijkse kosten.
  • Waarom is het bedrag op mijn factuur hoger dan het bedrag in mijn amortisatieschema?
    Bij het begin van je leaseovereenkomst ontvang je een amortisatieschema. Daarin staat hoeveel je elke maand aflost en hoeveel rente je betaalt. Dat bedrag blijft elke maand hetzelfde, maar de verhouding tussen de rente en aflossing verandert wel. In het begin betaal je meer rente en minder aflossing. Naarmate je meer aflost, betaal je steeds minder rente en steeds meer aflossing.
    De factuur laat de totaalkosten voor die specifieke maand zien. Daarin zitten ook eventuele aanvullende kosten, zoals voor een verzekering of voor extra servicecomponenten. Daardoor kan dit bedrag hoger zijn.
  • Wie betaalt voor het onderhoud en de verzekering?
    De kosten voor het gebruik, het onderhoud en de verzekering zijn voor jouw rekening. Omdat we het belangrijk vinden dat het bedrijfsmiddel goed onderhouden en verzekerd is, kan het zijn dat we dit controleren.
  • Waarom betaal ik pre-rent?
    Je leaseovereenkomst start meestal op de eerste dag van de maand. Als je het bedrijfsmiddel al voor die tijd ontvangt, betaal je pre-rent. Datis rente over de periode tussen de levering en de eerste leasetermijn.
  • Ik heb geen jaaropgave ontvangen. Klopt dat?
    Ja. Je kunt de rente, aflossing en boekwaarde namelijk vinden in het amortisatieschema. Op de laatste factuur van het jaar staat onder het contractnummer het termijnnummer. Als je dit nummer opzoekt in het amortisatieschema dan vind je onder het kopje ‘kapitaal’ hoeveel er van de investering nog betaald moet worden. De rente die je dat jaar betaald hebt, kun je vinden door de rente van de twaalf termijnen op te tellen. 

 

Bel mij terug
Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.
Verstuur een e-mail
Plan een afspraak
Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.